Nočný tieň #1

BOOK


Originál: Nightshade #1
Autor: Andrea Cremer
Vydavateľstvo: IKAR, 2011
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Calla, Ren, Shay
Vedl. postavy: Ansel, Bryn, Dax, Mason, Neville, Fey, Sabine, Cosette, Lumine
Hl. záporáci: Efron, Logan, Bosque, Stopári

Žáner?
fantasy - vlci, nadprirodzené schopnosti, bytosti

Obálka?
Nádherná - nebezpečná hl. hrdinka s krvavými káliami (podľa ktorých je pomenovaná) a vlčím okom, navyše ladená do fialova, krása 8)

Strany?
390 strán deja + venovanie, citát a poďakovanie

Filmové spracovanie?
Nie.

Má pokračovanie?
Je to trilógia. Ďalšie časti nesú názvy: Prekliatie vlkov #2 a Krvavá ruža #3.

O čo ide?
Magický svet, ktorý vo svojom románe vytvoril americká autorka Andrea Cremer, je krásny, ale aj nebezpečný. Má nemenné, prísne zákony a život sa odnepamäti riadi podľa nich. Dobro a zlo však zvádzajú nikdy sa nekončiaci boj. Ale čo ak sa svet Strážcov, bájnych bytostí, napoly ľudí, napoly vlkov, prepletie s osudmi obyčajných ľudí? Keď 17-ročná Calla nájde v horách ťažko zraneného chlapca, ešte netuší, ako dramaticky sa zmení jej doterajší život, odohrávajúci sa vo dvoch podobách - zvieracej a ľudskej. Mladého dobrodruha Shaya zachráni pred istou smrťou a poruší tak zákony vlastného spoločenstva. Shay je nielen výzvou pre jej srdce zadané nádejnému budúcemu vodcovi spriatelenej svorky vlkolakov, ale aj veľkou záhadou. Ako jediný človek sa z neznámych dôvodov teší privilegovanému postaveniu a ochrane oboch svoriek, čo sa majú v krátkom čase spojiť sobášom Cally a Rena. Iba najbližšia priateľka Bryn a brat Ansel aj vďaka vzájomne sa rozvíjajúcemu ľúbostnému vzťahu šípia, čo sa odohráva v Callinom vnútri a prečo sa jej postoj k prísnym zásadám Ochrancov a Strážcov začína meniť. Callina napínavá výprava do zakázanej jaskyne, kde sa skrýva jeden z kľúčov poznania jej vlastnej minulosti, a krvavý rituál ako súčasť nadchádzajúceho sobášneho obradu prinášajú rozuzlenie, čo odstráni všetky pochybnosti. Calla si musí vybrať...
Rozhodne sa počúvnuť hlas svojho srdca a riskovať, že stratí všetko? Obetuje hoci aj život pre zakázanú lásku, alebo sa radšej podriadi predurčenému osudu?

Humor?
Na takýchto podobných situáciách som sa teda nasmiala 8D 



Nuda?
Ani som sa nenazdala a bola som v polovici knihy. Nič prevratné sa nedialo, potom ma kniha pomaly pohltila, pridala sa nejaká akcia aj situácie a bolo to v pohode.

Láska?
Calla musí splniť svoju úlohu a povinnosť - vydať sa za Rena, ale nový chlapec Shay v nej vzbudzuje pocity, o ktorých nikdy nemohla snívať. Ale zase bolo to také - Ren sa ma dotkol a mne sa podlomili kolená - Shay sa na mňa pozrel a mne sa rozbúchalo srdce... bla bla bla. Veľmi rozporuplné pocity, ktoré ma miestami štvali.

Akcia?
Na to, že to je o vlkoch, som čakala o dosť viac akcie. Aj keď ten koniec bol naozaj akčný.

Napätie?
V istých chvíľach: pri odhaľovaní tajomstiev alebo pri sexuálnom napätí, ale hlavne na konci.

Smrť?
Áno.

Koniec?
Veľmi sa mi páčila akčnosť a dynamickosť, s ktorou sa na konci roztrhlo vrece.

Čo som čakala?
Od príbehu som mala veľké očakávania, lebo som na knihu dlho čakala a príbeh vlkov ma veľmi zaujímal.

Čo som dostala?
Svet, ktorý autorka vytvorila, bol naozaj prepracovaný. Autorka si dala záležať na detailoch, ale zase tam dala toľko rôznych prepojení, že som sa miestami strácala, nehovoriac o tom, že vysvetlenie, kto vlastne sú Ochrancovia a Strážcovia a aký je teda medzi nimi rozdiel, som dostala až niekde v polovici knihy.
Kniha je hrubá, čo vždy oceňujem, ale ten stred knihy nejak poklesol zaujímavosťou a proste som knihu musela odložiť. Potom sa to začalo príjemne rozbiehať aj s problémami, blížiacou sa svadbou, tajomstvami okolo nového chlapca, láskou, hormónmi aj zradou a porušením pravidiel.
Z čoho som bola unesená bolo estetické spracovanie oddelenia kapitol - sivá strana s názvom kapitoly a vždy inou časťou mesiaca!
Čo sa mi strašne nepáčilo bol patriarchálny spôsob poňatia knihy. Akože sorry, ale žijeme v 21. storočí a také že, ženy musia poslúchať mužov a sú v podradnom postavení aj keď sú to vlčie bojovníčky, mi absolútne nesedelo a nenadchlo ma. Do toho kontextu sa to síce hodilo a hl. hrdinka sa s tým tiež veľmi zle vyrovnávala, čo viedlo aj k porušeniu pravidiel, za čo ju obdivujem, ale mne sa kvôli tomu tak trochu zhnusil Ren, ktorým som bola na začiatku dosť očarená. Avšak autorke to pomohlo vytvoriť napäté prostredie plné pravidiel a rozhodnutí a myslím, že to vymyslela naozaj dobre. Len mne osobne sa takýto život bridí 8D
Postavy boli všetky veľmi zaujímavé a každá ma svojou povahou očarila. Boli tam starí chlípnici, gayovia, mladé naivné páriky, šľapka, čo iba ochraňuje kamarátku (Sabine je úžasne obetavá a skvelá, aj keď má povahu potvory), ľudský chlapec, ktorý nakoniec nie je až taký ľudský, hrdý alfa samec svorky, bojovná alfa samica svorky, ktorá však niekedy robí chyby pubertiačky, pravidlá dodržujúci, pravidlá nedodržujúci, pravidlá určujúci, vlky, čarodejníci, zmutovaný obrí pavúk... bolo to pekne rôznorodé (vďakabohu za absenciu upírov!). Nikdy by som si nebola predstavila, koľko rôznych nadprirodzených príšer existuje, nebyť strhujúceho konca knihy 8)
Kniha podáva celkom nový pohľad na ľudí, čo sa premieňajú na vlkov aj na vzťahy a život utlačovaných pravidlami. Ukazuje nám, že vzoprieť sa dá iba s veľkou odvahou a presvedčením. Táto kniha mala svoje chyby, ktoré dúfam autorka napravila v ďalších dieloch, ale inak sa mi páčila 8) 

100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 4 z 5 hviezdičiek



E_V_E   

Komentáre

  1. Minule som ju videla za polovičnú cenu v kníhkupectve, ale aj tak som si ju nezobrala. Niečo ma od tejto série odradzuje. Ale po prečítaní recenzie si ju možno vyhľadám aspoň v knižnici :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite odporúčam 8)
      Má niečo skvelé do seba 8)

      Odstrániť
  2. Hezká recenze!
    Mně se kniha líbila moc! Jen, jak jsi i psala, mě docela na začátku štvalo to, že jsem nevěděla co jsou ti Ochránci a Strážci zač. Prostě mi připadalo, že to tam mělo být vysvětleno dřív. Ale kniha stála za to přečtení. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem 8)
      No hej to, že dlho som len odhadovala a len približne vedela o čo sa jedná. Určite neľutujem kúpu knihy 8)

      Odstrániť
  3. Jo, už jsem potřebovala na blogu změnu! Jinak knihu si určitě přečti mě se moc líbila. Co se týče Smečky, mám takový dojem, že tak nějak se tato série jmenuje v češtině, pořád váhám, jelikož já "vlky" moc v lásce nemám ....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa je kniha skvelá, ale tiež nie je dobré čítať niečo, k čomu nemáme až taký vzťah 8)

      Odstrániť
  4. Celou sérii mám hodně ráda, ale tenhle díl mi přišel nejlepší:)Jak jsi psala, sice jsem se místy ztrácela, ale pak jsem to všechno pochopila. A rozhodně tahle kniha stojí za pozornost!:)
    Kelsí

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Na knížku jsem narazila v knihovně, kde mě zaujala obálkou (bohužel jsem měla už dost vybráno :/ a myslela jsem si, že to není první díl :D). Ale jak vidím tu anglickou-mmmm, ta je fakt ú.ú.úžasná.
    Když čtu recenzi, tak ale zjišťuju, že knížka není to, co bych od ní chtěla. Tolik vlků bych asi nezvládla. Sice jsem bývala fanynkou Twilight, ale to mě hned po 2.díle opustilo. Jacob, proměna, ty roztrhaný hadry, citový nevyrovnanosti,-nuda. Doopravdy se bojím (nebo spíš mám respekt z) vlčáků, takže vlky moc nemusím.
    Ale neříkám, že u ní, jako u nouzovky, neskončím ;)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára