Prečo a ako (ne)dočítať rozčítanú knihu

Keď vás nedostatok času na čítanie prevalcuje, ale vy nie ste schopný prezentovať sa nedočítanou knihou, urobíte všetko pre to, aby ste ju dočítali. Aj keby to bolo po 2 rokoch, keď si nepamätáte ani len meno sexoša, ktorý zvádzal hl. hrdinku.

Moja knižnica obsahuje pár kníh, ktoré som začala čítať asi pre 1-3 rokmi, no stále nedočítala, alebo obsahuje posledné časti sérií, ku ktorým som sa nestihla dostať. Žerie ma to zvnútra! Nie len preto, že neviem ako séria končí, ale aj kvôli osobnému presvedčeniu, nenechať nedočítanú knihu/sériu.

Čo robiť v takomto prípade? 


1. Prekonať sa, lebo prvé diely série zbožňujete

"Ehm, o čom to akože bolo? Myslím, že sa tu naháňajú, striedajú sa tu rozprávači a je to dystópia, jeden z mojich najobľúbenejších žánrov. Nebola to moja naj séria? Idem ju teda konečne dočítať."

Chyba. Som o 3 roky staršia ako v čase, keď som čítala prvé diely danej série a pamätám si, že som bola z nej na vetvy a bol veľký boom dystópií.
A teraz? Došla som k 30tej strane a nechápala, čo sa mi na tej hrdinke páčilo. Čas a vývoj osobnosti veľmi vplýva na žáner, ktorý máte čítať. Stále mám rada young adult a vesmír žehnaj dystópiám, ale moje vnímanie správania hrdiniek sa zmenilo a tým aj moje nároky a pocity pri čítaní. 
Jedna z mojich voľakedy best sérií sa začatím čítania posledného dielu zmenila na: "Eh, nechce sa mi to čítať, ale chcem to mať z krku". 

Tip: Ak si nie ste istý či sa vám bude kniha páčiť, prečítajte si po sebe recenzie/zápisky z minulých dielov poriadne a rozpamätajte sa, aké ste mali pri knihe pocity a aké postavy tam vôbec boli. No buďte ostražitý. Berte na vedomie odstup času a vaše dospievanie. Ak budete mať aj pri 50tej strane pocit, že vás to nebaví, netrápte sa, knihu nemá cenu dočítať. Ak však úpenlivo túžite po konci sérii aj keď vás kniha veľmi nebaví, dajte jej ešte šancu! MOŽNO sa to nakoniec oplatí.

2. Tenký paperback vhodný na krátenie času pri cestovaní

Keď si vyberám knihu, ktorá mi má robiť spoločnosť pri cestovaní, siahnem po tenkom paperbacku alebo čítačke. Ľahko prenášateľné a rýchlo prečítané knihy vás zamestnajú vo vlaku či autobuse, alebo si s nimi leňošíte na pláži. Ja som sa takto odhodlala k otvoreniu jednej veľmi starej série, kde som si nepamätala nič iné okrem toho, že ju veľmi túžim dočítať a že sa nikomu okrem mňa nepáčila. Vedela som, že užitočne využijem pol hodinu z/do práce v buse, takže ak budem mať kde sedieť, istotne ju otvorím. 

ÁNO! Po troch dňoch som v polke knihy. Som z nej nadšená? Nijak extra. Prečo ju teda tento týždeň definitívne dočítam? Lebo s ňou cestujem všade a je tenká. 

TipVyberajte si knihu podľa nálady, ktorú si predpovedáte pri cestovaní. Nevyberajte si na cestovanie knihu, o ktorej máte viac pochybností alebo na jej žáner nemáte vôbec chuť.

Napr. pre dovolenku pri mori si vyberte knihu, po ktorej dočítaní už dlho túžite, ale jej vydanie nepresahuje 1,5 roka. Ja som si vybrala The Siren, ktorú som každú voľnú chvíľu čítala, páčila sa mi od začiatku a autorka ma nikdy nesklamala.
Ale pre bežné cestovanie z/do práce alebo z/na vlak si vyberte niečo, čo môžete nahradiť sluchátkami, ak nebudete mať miesto na sedenie alebo náladu čítať o 6tej ráno. Neprečítanie ani jednej strany z knihy vás tak nerozhodí, pretože to nie je super bomba príbeh. 

3. Kniha bola kúpená pred 15 rokmi, tak by sa patrilo dočítať ju

Mám doma 11 Verneoviek, ktoré som šlohla z babkinej knižnice, pretože som ako povinné čítanie na ZŠ prečítala 1 z tých kníh a hrozne som sa do nej zamilovala. Predpokladom teda bolo, že prečítam všetky jeho knihy, ktoré doma mám. Tak určiteee...

Na Bibliotéke pred 3 rokmi som si zakúpila knihu kvôli nízkej cene, krásnej obálke a celkom ok tematike. Aj sa mi páčila, no potom prišli lepšie veci a zatiaľ som ju nedočítala. Však raz ju dočítam...

NIE, niektoré knihy, keď nedočítate v tej chvíli, kedy ste ich získali, už proste nikdy nedočítate. To je ten typ kníh, ktorý si kupujete a chcete len z nejakého popudu alebo presvedčenia. Mám ich doma asi 30. K niektorým vás raz cesta znova zavedie, ale k väčšine nikdy. 

Tip: Robte inventúru svojej knižnice aspoň raz za polroka. Vyselektujte knihy, ktoré ste nikdy nečítali alebo nie sú vašimi topkami a viete, že už nikdy v živote ich čítať nebudete. Predajte alebo podarujte ďalej. Vy budete mať lepší pocit, že na vás smutne nekukajú a oni budú možno niekým iným prečítané. Nelipnite zbytočne na knihách, ku ktorým nemáte vzťah. V živote budete musieť uskladňovať ešte veľa vecí. Požičať si ich môžete z knižnice alebo stiahnuť z netu. To že sa ich zbavíte, pomôže hlavne vašej knižnej regenerácii.


Máte vy nejaký tip pre mňa? 8)

E_V_E

Komentáre