Nakupujem / Vysnívaný knižný kútik



Keďže sa o pár mesiacov sťahujeme do vlastného bytíku, naskytla sa diskusia, kam dať všetky naše knihy. Ja sama ich mám neúrekom (pričom každého pol roka robím inventúru) a svoje obľúbené kúsky proste chcem mať so sebou v BA. 1 izba bude zatiaľ slúžiť ako pracovňa a tam bude vyhradený priestor na náš vlastný čítací kútik :*) Ako by mal vyzerať?

Knižnica
U rodičov mám 1 klasickú policovú knižnicu, kde sa zmestí veľa kníh. Pamätám si, aká som bola total happy, keď mi ju otec montoval dokopy. Knihy v nej som preorganizovala asi 5x za ten večer. Teraz už je na trhu oveľa viac možností a preto aj ja neustále pokukujem po niečom praktickom, čo by ale bolo aj moderné a esteticky výnimočné. 

A) drevo
Som zástancom prírodných materiálov a uprednostním radšej drevo ako plast. Celkovo sa mi to viac hodí k papierovým knihám a tento materiál je aj odolnejší a pevnejší. 

B) farba
Na výber je mega veľa druhov. Ja to samozrejme budem prispôsobovať k farbám stien a zvyšného nábytku. Nebudem totiž kupovať knižnicu Dub Sonoma, keď pracovný stôl je Wenge. To spolu proste nesedí :D Osobne sa mi ale páčia tmavšie farby, ktoré tú knižnicu akoby schovajú, ale oko upútajú farebné obálky. Prípadne tmavé steny izby a svetlá knižnica.

C) veľkosť
Priestor, ktorý môžete venovať knižnici je priamo úmerne závislý k vaším stenám v byte. Ak máte atypický priestor, voľne knižnicu na mieru. Ak sa vám to tam nezmestí, kúpte si obyčajné police, ktoré umiestnite na stenu zaujímavým spôsobom. Ak máte kníh pomenej, stačiť vám bude aj komoda s policami alebo vitrína. Mne sa veľmi páči aj taká knižnica, ktorá rozdeľuje miestnosť napoly. Je to forma dutej skrine so štvorcovými policami. Vždy som rozmýšľala aj nad rohovou knižnicou, kde by mali skrine s policami spoločnú jednu stenu a tvorili by teda roh, prípadne by boli 2 skrine oproti sebe a kreslo na čítanie by bolo medzi nimi. Všetko ale bude závisieť od toho, čo nám priestor izby dovolí.


D) tvar
Toto je to najdôležitejšie, čo v túto dobu rezonuje módou. Ľudia sa už neuspokoja s klasickým obdĺžnikovým tvarom, kde máte 2 rady a 4 police v tom. Dizajnéri sa hrajú aj s tvarom knižníc a to až tak, že niekedy to príliš prekombinujú. Tu nesmiete zabúdať na to, že akokoľvek zaujímavý a krásny tvar knižnice vidíte, počítajte so záťažou kníh. Ak máte stovku kníh, potrebujete tvar knižnice, ktorý nespôsobí zrútenie alebo prehnutie niektorých strán. Raz som zničila šuflíkovú komodu, pretože Harry Potter bol na ňu priťažký. 
Veľa dizajnérov neráta s tým, že vy máte tú stovku kníh. Oni si myslia, že do políc dáte okrem kníh aj ľahšie veci ako porcelán, izbové rastliny a pod. Ale hard-core knihomoli vedia, že pre knihy je nutné mať veľký priestor a veľmi ťažko sa nejakých kusov vzdáva. 
Hľadám dizajnérsky výnimočný kúsok, ktorý ale udrží všetky knihy, ktoré tam plánujem napchať. Zároveň potrebujem viacero priečok, pretože si knihy delím podľa rôznych parametrov, napr. prečítané série, nedočítané série, vôbec nenačaté série/knihy, jednodielne knihy, upírske knihy, slovenské knihy... A navyše, niekde musím urobiť priestor aj pre knihy môjho frajera :D


Kreslo
Vždy som túžila po kresle, kde sa vyvalím s knihou a čítam až do rána. Takéto kreslo bolo na začiatku mojich snov iba obyčajné, hlavne aby malo dobrú farbu a opierky. Časom som si začala všímať, že hocikde čítam, vždy sa mrvím a mením polohy. Často ležím s vystretými nohami, niekedy si prevesím nohy cez operadlo, niekedy ležím na bruchu a rôzne iné kombinácie. Preto by som svoje knihomolské kreslo chcela práve také, ktoré má priestor aj na nohy. 



Keďže čítam najradšej v noci, potrebujem aj umelé svetlo. Mojím snom je mať vysokú rohovú lampu, ktorá krásne dotvorí atmosféru knižného kúta.

Z praktického hľadiska by som privítala pri kresle aj menší konferenčný stolík, kde si viem položiť mlsanie, pitie, telefón, vreckovky a samotnú knihu, ktorú čítam (tip: priateľovi sa na prvý pohľad zapáčila kniha z vydavateľstva Artforum - Tisícročná žena a ja už dlho pokukujem po knihe Darca, ktorého som videla sfilmovaného). Ten by som určite prispôsobila štýlu kresla. 

 


Štýly majú aj pomenovanie. Ja idem rada podľa vlastného, ale zvyknem sa inšpirovať blogmi nábytkárskych eshopov, portálmi s ponukou nábytku ako napr. Biano.sk alebo článkami magazínov o bývaní, ktoré poskytujú inšpiráciu vo fotkách už hotových kombinácií. Nechcem nič nalinkované z katalógu, nejaký super vintage alebo francúzsky kútik, skôr niečo elegantné, príjemné a pohodlné. Každý by mal zariaďovať na základe vlastného vkusu, pretože naše pohodlie tiež ovplyvňuje, aký máme pocit z čítania či knihy. Veľakrát som sa pristihla, že keď čítam v noci po náročnom pracovnom dni, mám v hlave veci z roboty a neviem sa dobre sústrediť na dej knihy. Keby som sa ale mohla uchýliť do vlastného malého kúta s knihami, všetky starosti by odplávali aspoň na danú chvíľu preč. 



Darmo, knihomol sa potrebuje odpútať od hnusnej dospeláckej reality a vkročiť do sveta fantázie kníh. Preto tak rada čítam. Je to forma relaxu a upokojenia sa. Človek príde na iné myšlienky a hneď je mu lepšie. Potom máte aj krásne sny :)

Aký je váš vysnívaný knižný kútik?


Komentáre

  1. Zariaďovať kútik na čítanie / pre mňa aj na písanie je jedno z najpríjemnejších životných potešení! Ja som si len pred dvoma týždňami doťukla nový pracovný kútik na písanie so starožitným stolom, novým kreslom, orchideami a sviečkami a ešte stále sa z neho pri každom pohľade vytešujem! 3tí obr. od dola! to je presne môj štýl!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si nakoniec kúpila obrovskú knižnicu :) kreslo ešte nemám ale je v poradí :D

      Odstrániť
  2. Já bych také potřebovala nějakou novou knihovnu nebo koutek na čtení. Knihy mi ve velkém přibývají a já už je nemám kam dávat. :D Všechny skříně už mám plné. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Akurát včera som zase preorganizovávala a utierala prach :D Neverila som tomu ale uvolila som 2 poličky :D Ešte plánujem jednu kúpiť do pracovne, ale to takú kombinovanú so šatnkíkom.
      Volakedy som mala len komodu a kvôli HP a Twilight sa mi preliečila :D :D :D tak potom rodičia mi kúpili knižnicu. Tú ešte doteraz mám :D ale je u rodičov prázdna :/

      Odstrániť
  3. To jsou krásné knihovny :) Taky jsem dlouho o takové snila až jsem si jednu pořídila :) V realitě je ale takov vybírání mnohem těžší :) Všechny ty krásné knihovny většinou jsou nedostupné, už se neprodávají a tak. Vždycky jsem našla nějakou krásnoua pak přišlo to zklamání - nedostupné..:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja som si nakoniec kúpila jednu nádhernú, presne takú akú som mala v mysli, skombinovala som všetko, čo som chcela tam mať :D
      Raz ju vyfotím do článku, je plná :D

      Odstrániť
    2. Tak to ji vyfoť,jsem zvědavá :) Já si taky nakonec koupila hezkou loni na jaře a letos už praská ve švech :D

      Odstrániť
  4. Jé pěkný článek :)) já mít peníze, tak celý dům přestavím v jednu velkou knihovnu :D se spoustou křesel a divných lamp a stolků na hrnečky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) ja raz plánujem urobiť vstavanú na celú jednu obývyčkovú stenu - ak raz bude dom :D lebo do paneláku sa nemestíme s tolkými knihami. najradšej by som žiadne nepredávala, ale keď sa poriadne nezmestíme tak musíme robiť pravidelnú inventúru :/

      Odstrániť

Zverejnenie komentára