Charlieho malé tajomstvá

BOOK


Originál: The Perks of Being a Wallflower
Autor: Stephen Chbosky
Vydavateľstvo: SLOVART, 2011
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Charlie
Vedl. postavy: Sam, Patrick, Bill, Charlieho rodina (sestra, brat, matka, otec), Mary Elizabeth, Brad, Craig, Alice


Žáner?
young adult, kniha je písaná formou listov

Obálka?
Obyčajná, ale lúbi sa mi farba 8)

Strany?
199 strán deja + venovanie a poďakovanie

Filmové spracovanie?
Rovnomenný film z roku 2012, v hlavných úlohách: Logan Lerman a Emma Watson.

Má pokračovanie?
Nie.

O čo ide?
Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme, kde žije, nevieme, komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.



Humor?
Knižku by som zaradila skôr do emotívnej roviny, ale nachádzajú sa tam smiešne až trápne situácie 8)

Nuda?
Prvá polovica knihy mi doslova vyrazila dych svojou úžasnosťou, všetko, čo Charlie prežíval, čo sa mu stalo a ako ho to veľmi ovplyvnilo, bolo naozaj skvele napísané. Potom, v druhej polke knihy, sa Charlie trochu zosypal a nastali niekedy nudné stránky a ku koncu to už bolo také, že len sa ukončoval školský rok. To však nemení nič na tom, že kniha ma naozaj dostala všetkými svojimi myšlienkami, situáciami a mám z nej naozaj dosť zmiešané pocity, pretože vo mne zanechala dojem a veľa mi toho dala 8)

Láska?
Teenegerské romance, prepletené vzťahy, prvé lásky a sex akéhokoľvek druhu.

Akcia?
Nie.

Napätie?
Nie, skôr emotívne zosypanie. Na strane 90 mi vyhŕkli slzy do očí 8_)

Smrť?
Je spomínaná a ovplyvňuje hl. hrdinu v značnej miere.

Koniec?
Ukončenie školského roka, ale pocit osamelosti hl. hrdinu. Je to taký otvoreno-uzavretý koniec, pretože ďalšie časti tohoto príbehu nebudú, ale viete si veľmi ľahko predstaviť, ako pokračuje Charlieho život.

Čo som čakala?
Kniha nie je zrovna môj štýl, preto som od nej neočakávala veľa, vlastne som ani dobre nevedela do čoho idem.

Čo som dostala?
Kniha ma donútila zamyslieť sa nad úplne všetkým - svojím životom, hodnotami, americkými deťmi (lebo podľa knihy si rozhodne vedia užívať). Autor sa nebojí použiť kontroverzné témy ako sex, homosexualita, cigarety, alkohol, necenzurované nadávky, drogy (mám podozrenie, že autor ich voľakedy sám bral, pretože detailne opísal účinky aj podávanie) a veci podáva dokonca takou náučnou formou, pretože Sam a Patrick všetko Charliemu vysvetľujú. Na niečo dôjde sám a iné mu treba podať na zlatom podnose, aby pochopil. Ten chlapec bol úplný génius, ale jeho myšlienkové pochody boli divné. V tom slova zmysle, že som bola celú knihu presvedčená, že má nejakú mentálnu chorobu. Mám totiž jedného kamaráta, ktorého by som perfektne vedela prirovnať k Charliemu. Génius, múdry chlapec, všetko vie, o všetkom má názor, no žije si vo vlastnom svete, nevie, kedy sa na ňom ľudia smejú a kto je jeho skutočný priateľ. Hl. hrdina tejto knihy bol rovnaký, preto mi aj bol veľmi sympatický.
Na obale knihy je napísané 12+, s čím veľmi nesúhlasím, pretože tak mladé deti by nepotrebovali ešte vedieť, ako funguje orálny sex atď. Ale to je zase vec názoru, pretože z druhej strany, aspoň by vedeli o všetkom.
Kniha nebola až takým ľahkým čítaním, niekedy som sa dokonca stratila a vôbec nechápala, o čom to Charlie hovorí. Bola písaná veľmi zaujímavou formou - cez listy neznámemu priateľovi, ako nejaké denníkové zápisky.
Naozaj na mňa zapôsobila, autor to napísal naozaj skvele, počas čítania som mala skôr pochmúrnu náladu a veľa som sa zamýšľala nad tým, čo sa tam hovorilo a čo sa udialo, napriek tomu tam boli miestami nečakané vtipy, ktoré mi vyčarili úsmev na tvári 8) a taktiež skvelý dej, síce bez akcie či veľkej zápletky, ale o to v tejto knihe vôbec nejde.
Ja za seba hovorím knihe veľké áno!


100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 4 z 5 hviezdičiek



E_V_E   

Komentáre

  1. Jako obvykle krásná recenze ;)

    Co se týká naší giveaway, určitě můžeš ;) Příště to už bude otevřené i na slovensko, jen teď s tím ještě nemám zkušenost :))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Neskutečně se těším až ten film s Loganem uvidím :) Kniha mě hodně zaujala, takže doufám, že než se na film podívám, už ji budu mít přečtenou :) Jinak skvělá recenze a Rudou jako rubín ti doopravdy doporučuji, protože je to skvělá kniha

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Knihu bych si chtěla v co nejbližší době přečíst :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. tak strašne sa teším na to filmové spracovanie, žiaľ ešte som to nevidela, ale dúfam, že už čoskoro si to pozriem :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. wow, tak to vypadá hodně zajímavě. Docela jsi mě navnadila, takže jestli ji někde potkám, určitě po ní šáhnu. Nebo třeba zkouknu film.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma veľmi teší 8)
      Určite knihu odporúčam 8)

      Odstrániť
    2. Teď jsem zkoukla filmovou verzi a celkem slušně na knihu navnadila. Tak třeba se mi dostane pod ruku. :D

      Odstrániť
    3. Aj ja som už videla film a veľmi sa mi lúbil 8)
      Kniha jej dejovo úplne odpovedá, ale určite si ju užiješ 8)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára