Staré grécke báje a povesti

BOOK


Originál: Staré řecké báje a pověsti
Autor: Eduard Petiška
Vydavateľstvo: Ottovo nakladatelství, 2006
Čítané v jazyku: SK

Postavy: grécki hrdinovia, bohovia, prostí ľudia

Žáner?
báje/ legendy/ mýty

Obálka?
Adekvátna obsahu.

Strany?
186 strán deja + obsah

Filmové spracovanie?
Tieto príbehy o gréckych hrdinoch a bohoch sa veľmi často využívajú ako námet a téma na film, poprípade okrajovo.

Má pokračovanie?
Nie.

O čo ide?
Dielo autora, jedného z najznámejších českých spisovateľov, bolo preložené do mnohých jazykov, spracúva antickú látku, ktorá patrí k základom európskej kultúry. 
Pútavé príbehy s pôvodnými ilustráciami z prvého vydania od českého maliara Václava Fialu.


Humor?
Nie.

Nuda?
Táto kniha je moja srdcovka a nikdy ma nebude nudiť 8)

Láska?
Áno.

Akcia?
Rôzne boje postáv a vojny.

Napätie?
Nie.

Smrť?
Áno

Koniec?
Každý príbeh má svoj koniec, či už happy-end alebo smrť alebo aj polo happy-end.

Čo som čakala?
Knihu som mala 1. krát v ruke, keď som chodila ešte na ZŠ a mali sme si povinne prečítať nejaké báje. Vtedy ma nesmierne zaujali a mala som túto knihu prečítanú veľmi rýchlo.

Čo som dostala?
Kniha rozpráva 27 príbehov o grécky hrdinoch, bohoch, polobohoch, kráľovských dedičoch či prostých ľuďoch, akými boli napr.: Prometeus, Iáson, Herakles, Perseus, Daidalos a Ikaros, Tézeus, Sizyfos...
Čo na knihe najväčšmi oceňujem, je nadväznosť príbehov. Čiže ak sa v jednom príbehu hovorí o nejakom polobohu, ďalší príbeh sa už sústreďuje na jeho syna či vnuka či bratranca jeho dedka... Všetko spolu súvisí a grécki bohovia a hrdinovia sú navzájom prepojení a tak si viete utvoriť obraz o celej tej ríši bohov, kto kde zasiahol, kto k čomu dopomohol.
Tie mená sú síce dosť ťažko zapamätateľné, ale vždy sa môžete vrátiť o pár stránok naspäť. Každý príbeh nám dáva isté ponaučenie alebo radu a každý si z nej môže vziať to, čo pokladá za vhodné.
Kniha nenúti ani neodsudzuje žiadne chovanie, iba podáva pravdivý obraz situácií, ktoré nastanú vplyvom vašich rozhodnutí alebo keď vám dopomôžu "bohovia" 8D Sú tam isté predsudky staršej generácie, ale nie je to podané nijak hanebne ani urážlivo.
Mojím najobľúbenejším príbehom tejto knihy je bezkonkurenčne Nioba. Je to príbeh kráľovnej Téb, ktorá mala 7 synov a 7 dcér, veľký majetok, slávu, šťastie a korunu, no bola taká namyslená, že si dovolila uraziť bohyňu Léto a jej deti Apolóna a Artemis. Tá sa jej pomstila zabitím všetkých jej detí a Nioba sa zo žialu nakoniec premenila na kamennú sochu, ktorá roní slzy. Nie je mi tu sympatická ani namyslená kráľovná Nioba ani namyslená bohyňa Léto! Neviem, prečo sa mi tento príbeh páči najviac. Niečím mi učaroval 8) Nemali by sme sa spoliehať na naše šťastie, pretože to sa môže hocikedy vytratiť a ostanú nám iba oči pre plač.
Sú to proste príbehy na dobrú noc, skôr pre náročnejšie a bystrejšie deti. Určite by som túto knihu dala ako povinné čítanie na ZŠ, pretože deti by možno pochopili určité dobré a zlé veci a mohli by si z príbehov vziať ponaučenia a keď už nič iné, tak by aspoň vedeli niečo o gréckych bohoch a hrdinoch, ktorí neodmysliteľne patria k jednej z najväčších legendárnych tém sveta 8) 


100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 5 z 5 hviezdičiek



E_V_E   

Komentáre

  1. Přesně tuto knihu mám doma! Ještě po našich, takže ve starším vydání a s trochu jinou obálkou (liší se barvy, já mám místo černé modrou), ale jinak je to úplně ta stejná :) a taky ji miluju, mohla bych ji číst pořád dokola <3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 8) ja tiež, len ju nemám doma 8(
      ale pravidelne si chodím po ňu do knižnice 8)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára