50 odtieňov slobody #3

BOOK


Originál: Fifty Shades #3 - Fifty Shades Freed
Autor: E. L. James
Vydavateľstvo: Nakladatelství XYZ, 2013
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Anastasia, Christian
Vedl. postavy: Taylor, Sawyer, pani Jonesová, Mia, Grace, Carrick, Kate, Elliot, José, Ethan, Ray, Hannah, Elizabeth, Leila
Hl. záporáci: Jack, pani Robinsonová

Žáner?
erotický román, pôvodne fan fiction k Twilight sérii

Obálka?
Symbolická.

Strany?
649 strán deja + venovanie a poďakovanie. Na konci sa nachádzajú 2 krátke poviedky: Tieňove prvé Vianoce (ktoré prežil u Greyovcov ako 4-ročný) a Zoznámte sa - Tieň (Anino 1. stretnutie s Christianom, no z jeho pohľadu).

Filmové spracovanie?
Chystá sa.

Má pokračovanie?
Je to záverečný diel trilógie.

O čo ide?
Keď Anastasia Steelová prvý raz stretla mladého úspešného podnikateľa Christiana Greya, netušila, ako veľmi jej to zmení život...
Od začiatku vedela, že vzťah s jej Tieňom nebude prechádzka ružovou záhradou. Christianov životný štýl jej nikdy nebol blízky, no musí sa ho naučiť žiť spolu s ním, a to bez toho, aby stratila vlastnú tvár, integritu a nezávislosť. Christian zas musí prekonať svoju posadnutosť kontrolou a vyrovnať sa so svojimi vnútornými démonmi.
Teraz, keď sú konečne spolu, zažívajú nekonečnú lásku, vášeň a vzájomnú blízkosť a otvára sa pred nimi svet nekonečných možností. Zdá sa, že im nič nechýba. Náhle však zasiahne osud a pred Annou ožívajú jej najhoršie nočné mory...

Humor?
Občasné humorné, ironické a sarkastické narážky.
Ja som sa však najviac smiala, keď som tam našla jeden dialóg, úplne bez hanby, vystrihnutý z Twilightu 8D alebo na ďalších takýchto podobnostiach.

Nuda?
Prvé 2 diely série som čítala nepretržite 13 hodín, no tu mi čítanie trvalo 5 dní. Často ma štval rýchlo sa opakujúci sex za sebou a hlavne jeho dôvody. Postavy si tým proste riešili, teda vlastne odkladali, problémy vo vzťahu.

Láska?
Je jasné, že medzi Anou a Christianom je niečo výnimočné. Ana ho dokázala v istom zmysle skrotiť a Christian zase Anu naučil všetkému. Obaja sú takí divní, že sa proste k sebe hodia 8D

Akcia?
Na konci bola jedna scéna prakticky okopírovaná zo záveru 1. dielu Twilight-u, no napriek tomu to bol dobrý ťah, pretože sa tam konečne dialo niečo také dejovo výstrednejšie a mňa to bavilo. Aj v priebehu deja sa udialo raz za čas niečo, čo narušilo obvyklý systém života hl. postáv.

Napätie?
Veľmi sa mi páčili hádky medzi novomanželmi, výsledok už moc nie. Buď sa Ana poddala, lebo mala nedostatok sexu alebo kričala na celý barák. Páčilo sa mi, keď mu papuľovala a nesúhlasila s ním. Ako často sama hovorila: "Poslušnosť som ti nesľubovala!".

Smrť?
Nie.

Koniec?
Epilóg bol celkom pekný. Skvelým doplnkom boli 2 krátke poviedky na konci knihy - Tieňove prvé Vianoce a 1. stretnutie Any a Christiana, no z jeho pohľadu a poviem vám, Ana ho fakticky zmenila k lepšiemu.

Čo som čakala?
Plno sexu a hádok, no tešila som sa na záver série.

Čo som dostala?
Záverečný diel tejto erotickej série bol najslabší zo všetkých troch, ale čítalo sa to rovnako dobre ako predošlé diely, je to naozaj vzrušujúci erotický príbeh. Vieme, že myšlienka je prekopírovaná z Twilight série a k tomu sú prispôsobené aj postavy a situácie, no predsa len sa autorka snažila vložiť do toho niečo nové a svoje. V úvode príbehu sa venuje medovým týždňom Christiana a Any, kde sa retrospektívne vracia k udalostiam svadby a predošlému deju. Kludne mohla vložiť do deja celú svadbu, pretože z nej odhalila žalostné minimum a práve medové týždne boli pre ňu raj pre vytvorenie sexuálnych scén.
Z Any zase urobila (podľa mňa) schizofreničku, ktorá na jednej strane zanovito tvrdí, že si nenechá rozkazovať a aj sa snaží, aby nebolo všetko podľa jej milovaného "Tieňa", no na strane druhej je ochotná kvôli sexu splniť každé Christianovo prianie. Nechcem ju nazývam škaredým slovom, tak povedzme len, že je komplikovaná 8D Christian je zase kontrolou posadnutý maniak a žiarlivec. Často je to neúnosné a ja by som mu to v žiadnom prípade netolerovala. Tiež mám rada veci pod kontrolou a som detailistka, ale nikdy nikomu nič neprikazujem ako pán Grey. Jeho problémy z detstva zase nie sú AŽ tak veľké, žeby sa nedokázal správať normálnejšie. Kopu ľudí má horšie problémy ako on a nesprávajú sa ako magori. Preto si myslím, že sú si tí dvaja proste stvorení. Jeden druhého vytáčajú a milujú. Vedľajšie postavy mi boli skoro všetky sympatické a pekne dotvárali dej, keď si hl. párik dal pauzu od sexu. Najviac sa mi páčila Christianova a Anina ochranka, Taylor a Sawyer sú skvelí 8)
Nechápala som tú príšernú sladkosť, srdcervúce vyznania lásky v každej chvíli a že prečo Ana volala Christiana "Tieň" a "50 tieňov Christiana Greya", v predchádzajúcich častiach to boli vždy "odtiene". Možno len blbostička, ale bilo mi to do očí. Väčšinou nekomentujem v recenzii preklad, ale nedá mi nespomenúť, že tu bolo strašne veľa preklepov. Väčšinou zlé úvodzovky, pridané či zabudnuté písmenká v slovách alebo zlé skloňovanie. Na 600-stranovú knihu tu bolo príliš veľa chýb a nedalo sa to prehliadnuť. Dúfam, že prípadné 2. vydanie tejto knihy sa dočká opráv týchto drobností.
Už som si zvykla, že v tejto sérii je veľmi častý sex. Keďže je to erotický román, dá sa to pochopiť a patrí to k tomu. V tejto knihe však bol sex často v nesprávnych chvíľach. Po hádke sex - fajn, ale ak sa riešia závažné problémy vo vzťahu, tak to sex proste nevyrieši. Ak by si nad to párkrát spolu sadli a normálne to vydiskutovali, nemusela by mať kniha (zase) 600 strán. Autorka niekedy zbytočne rozťahovala aj vysvetlenia určitých vecí, čo by sa vmestilo do 1. kapitoly. Dokázala by som všetky časti tejto trilógie obrovsky zosekať a vyhodiť polovičku zbytočných strán. No o to v tejto sérii nejde, je to o erotike, sexe a vzrušení z čítania a ak je to správne podané, tak extra veľkú zápletku ani nepotrebujete. 
Napriek všetkým negatívam, je kniha dobrým záverečným dielom. Dostali sme happy-end ako z rozprávky a tu sa iné ani nedá čakať, pretože toto je erotický a romantický román, ktorý zaujal čitateľky na celom svete. Autorka tam však šikovne vložila niekoľko stresujúcich situácií a dokázala ma prinútiť, aby som sa o Anu bála. Dala nám konečné vysvetlenie 50 odtieňov Greya a aj malé bonusy v prológu, epilógu a dvoch mini-príbehoch na konci knihy.
Neľutujem, že som si sériu prečítala, práve naopak. Je dobré mať prehľad aj v takomto žánri a nevylučujem, že si niekedy ešte prečítam nejaký erotický román. Ak máte radi v knihách sex a romantiku a nebránite sa čítať o niečom novom, túto sériu vám odporúčam. Je to pekné odpočinkové čítanie a aj keď to nikdy nebude vrchol dobrej literatúry, zaujalo to množstvo čitateľov a má právo nazývať sa bestsellerom.


100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 3.5 z 5 hviezdičiek


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media!




E_V_E   

Komentáre

  1. Kniha ma čaká na poličke a hoci to nie je žiadna literárne cenná séria, mám ju aj tak rada :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Po tých tvojich vyjadreniach na GR, ktoré som si náhodou všimla, som bola fakt zvedavá na tvoju recenziu. :D Ohodnotila si to dosť dobre, ale ak to bol najslabší diel, u mňa by to zrejme nepochodilo vôbec, keďže už s jednotkou som mala trochu problémy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 8D Tak áno, to keď som bola naštvaná, tak som prestala vtedy vlastne čítať a napísala som si na GR posun v čítaní, ale keď ma to bavilo, vtedy som nemala čas vypisovať 8D

      Odstrániť
  3. Ahoj,
    recenzia je naozaj skvelá, výstižná a svieža.
    A ako zisťujem - mne chýba práve III. diel s dodatkom - teda aj kapitoly písané z pohľadu Greya. Môžete mi to celé niekto poslať -myslím komplet III. diel aj s tými poviedkami z jeho pohľadu? sajbidorova.k@gmail.com
    Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tiež by som chcela poprosiť, či by mi niekto nevedel poslať trojku aj s poviedkami z Christianovho pohľadu. Neviem to na nete nájsť. Moj e-mail je ssisa88@gmail.com Vopred velmi pekne ďakujem. Inak recenzia je super, ja by som tejto knihe dala aj viac hviezdičiek, keďže som všetky tri časti zhltla za asi dva týždne :). Príjemné odreagovanie :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja som ich prečítala rýchlo, to ale neznamená, že sú bez chyby. Online 3. Diel nenájdete.

      Odstrániť
  5. Tak sa mi podarilo dočítať túto trilógiu do konca, asi najslabšia v porovnaní s predchádzajúcimi dielmi, ale aj tak to bolo dobré - napínavé, ale aj miestami nudné. Najzaujímavejšia bola pre mňa zápletka s Hydeom, ako išla Ana do banky... som bola zvedavá, že ako to vyrieši, bolo to zaujímavé. A poviedky na konci sa mi tiež páčili. Rada si pozriem aj filmové spracovanie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja som bola v kine na filme a celkom fajnový aj keď tie podobnosti s Twilightom boli veľké

      Odstrániť

Zverejnenie komentára