Fanúšička

BOOK


Originál: Fangirl
Autor: Rainbow Rowell
Vydavateľstvo: Yoli, 2015
Čítané v jazyku: SK


Hl. postavy: Cath
Vedl. postavy: Wren, Levi, Reagan, prof. Piperová, Jandro, otec, matka, Kelly

Žáner?
dievčenský román, blogeri

Obálka?
Páči sa mi paperback vydanie a zelená farba, ale inak je obálka taká jednoduchšia.

Strany?
393 strán deja + venovanie a poďakovanie

Filmové spracovanie?
Nie.

Má pokračovanie?
Nie.

O čo ide?
Cath je fanúšička seriálového hrdinu Simona Snowa. Jasné, celý svet zbožňuje Simona Snowa... ale Cath je fanúšičkou celý svoj život a je v tom fakt dobrá. So sestrou dvojčaťom Wren sa ešte ako deti ukryli v Simonovom svete a pomohlo im to zvládnuť matkin odchod.
Čítanie. Druhé čítanie. Vypisovanie na fanúšikovské fóra, písanie fanfiction, prezliekanie sa za postavy na každú filmovú premiéru.
Cathina sestra už z fandomu vyrástla, ale Cath to nedokáže. Ani nechce. Obe sestry majú 18 a idú na výšku. Wren nečakane vyhlási, že nechce v internáte bývať s Cath, aby bola nezávislejšia. Dvojčatá sa rozdelia a Cath je vydaná napospas namosúrenej spolubývajúcej a jej očarujúcemu frajerovi. Jej profesorka si myslí, že fanfiction je koniec civilizácie a pekný spolužiak sa chce rozprávať iba o slovách. Popri tom všetkom sa Cath ustavične bojí o milujúceho, no zraniteľného otca, ktorý ešte nikdy nezostal sám.
Otázka znie: Zvládne to Cath? Dokáže to, aj keď ju Wren nebude držať za ruku? Je pripravená žiť vlastný život? A chce vôbec vykročiť vpred, ak to znamená, že musí opustiť Simona Snowa?

Humor?
Levi zabezpečuje humor, no ja som sa smiala aj na Reagan a jej povahe a konverzáciách s Cath.

Nuda?
Nebolo nič, čo by mi vyslovene vadilo alebo ma nudilo. Možno niektoré povahové črty Cath. Lebo aby niekto nešiel hľadať jedáleň len za to, že sa hanbí medzi ľuďmi, tak to je silná káva 8D

Láska?
Také milé zamilovanie sa hrdinov.

Akcia?
Nie. Akurát občas v úryvkoch o Simonovi Snowovi.

Napätie?
Pri situáciách s rodičmi a keď sa dvojičky pohádali.

Smrť?
Nie.

Koniec?
Prišiel mi akoby neukončený - náhle useknutý. Proste len skončila kapitola a odrazu čítam poďakovanie. Viem sa s tým ale zmieriť, len ma to prekvapilo.

Čo som čakala?
Autorku každý v mojom okolí ospevoval, ale mne sa nejak do knihy nechcelo. Mám doma od nej aj Eleanor a Park, čo som ale ešte nečítala. No presvedčila ma téma fanfiction a blogerstva.

Čo som dostala?
Počas čítania som sa pristihla hovoriť si v duchu vetu: "Toto je to wau o čom všetci hovorili?". Chvíľu mi teda trvalo, kým som sa odosobnila od toho veľkého vychvaľovania a začala len vnímať slová. Potom sa mi kniha začala páčiť.
Konkrétne štýl autorky. Píše jednoducho, sviežo, kapitoly sú celkom krátke a medzi ne sú vsunuté úryvky o sérii Simon Snow (SS) a Cathinej fanfiction (FF). Páči sa mi, že zbytočne nič nekomplikuje. Postavy vytvorila reálne a z každého druhu. Nájdete tam večne mrzutú, ale život si užívajúcu Reagan, usmievavého a veselého Leviho, profesorku, čo vás tlačí do lepších výkonov, sama seba hľadajúcu Wren a do kníh zbláznenú, FF píšucu blogerku Cath. Ja som sa najviac vedela stotožniť s Wren, ktorá síce mala rada sériu SS, ale na VŠ chodila na párty a snažila sa odpojiť od sestry dvojičky. Cath mi prišla trošku mimo 8D Občas mala tie svoje stavy fanúšičky/knihomoľky, ktoré som nechápala, ale verím tomu, že existujú ľudia jej podobní. Treba ale vyjsť občas aj na slniečko 8) Bolo tu relatívne málo postáv a tak nebol problém zorientovať sa v príbehu.
Čo sa týka samotnej témy, som nadšená z opisu FF a blogerstva v knihe. Páčili sa mi aj tie úryvky. Občas boli z "originálnej" knihy o SS a občas z Cathinej FF. Niekedy som mala problém rozlíšiť to, keďže aj úryvky boli celkom krátke a rýchlo sa menili situácie, ale ako kreatívna vsuvka to bolo fajn. No mám taký pocit, akoby autorka chcela alebo mala rozpísaný koncept o SS, len ho nechcela publikovať ako samostatnú knihu, tak to vsunula sem, aby aspoň takto uzrel svetlo sveta 8D Niekedy som mala pocit, že píše paródiu alebo FF o Harry Potterovi. Skoro všetky úryvky som si vedela priradiť k nejakej scéne z HP. Simon je Harry. Koniec diskusie 8D No nebudem jej to vytýkať, keďže nie to je hlavná téma knihy. Na začiatku mi vadila homosexualita v sérii SS, keďže som svojho času čítala mnoho FF o gayovi Harrym a netúžila som po ďalšej. No nakoniec som zhodnotila, že by to nebolo nič originálne, keby sa nejednalo práve o toto.
Okrem občasných vsuviek z fantasy série tam však nie je nič neprirodzené. Je to (ne)typický dievčenský román. Nenájdete tam výbuchy ani strielačky ani nič podobné. Kniha mapuje život Cath počas VŠ, jej vzťah so všetkými naokolo, strasti, radosti a problémy, zamilovávanie sa a posadnutosť ohľadom SS. Avšak na to, že to je 400 strán "len" o živote Cath, ma to dosť bavilo. Vždy som sa ku knihe rada vrátila a nenudila ma. Má jedinečnú tému, zaujímavé postavy, kreatívnu vsuvku a je to milá oddychovka, ktorú odporúčam ďalej.

100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 4 z 5 hviezdičiek



E_V_E

Komentáre