Girl In Bushwick / Tiny Apple


Originál: Malé jablko
Autor: Katarína Hybenová
Vydavateľstvo: Tatran, 2021
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Elena
Vedl. postavy: Nick, Gabi, Petra, Július, Ava, Mateo, Bellamy

O čo ide?
26 ročná Elena zo Slovenska, ktorá je pred advokátskymi skúškami v New Yorku, sa rozhodne založiť blog o meste Bushwick, v ktorom začala bývať kvôli lacnému nájomnému. Bushwick je miesto plné umenia a pohnutej minulosti spojenej s drogami, gangami a street art.

Prečo som knihu chcela?
Autorka je právnička/žurnalistka zo Slovenska žijúca v LA a 9 rokov prežila práve v Bushwicku, kde tiež blogovala. Príbeh začal ako jej memoáre, ale nakoniec do neho pridala fikciu, aby vystihla dušu Bushwicku a rozvinula ťažké spoločenské témy. Boli na to veľmi dobré recenzie.

Strany?
373 strán deja + venovanie 

Séria? 
Standalone.

Žáner?
Román.

Veková kategória?
Pre všetky pohlavia a vek (okrem detí).

Obálka?
Textilná forma s vtlačenou pečaťou Brooklynu. Na dotyk veľmi jemná a krásna. 

Humor?
Vyskytne sa v dialógoch pri bežných konverzáciách.

Láska?
Riešia sa tu aj vzťahy, hl. hrdinka je bi, ale nie je to vyslovene romantická kniha.

Akcia?
Občasné konflikty a shitstorming (hejty na blogu) by som nenazvala akciou, ale v určitých scénach je to vyhrotené.

Smrť?
Nie.

Koniec?
Očakávaný, ale nenudil ma. Bola som rada za info, ako každá postava dopadne.

Nuda?
Prvá tretina knihy bola lightovejšia. Potom sa začala autorka viac venovať ťažkým a tabuizovaným témam a nevedela som sa od knihy odtrhnúť. Nenudila ma ale nikdy. Možno bolo pár strán, keď sa toho veľa nedialo, ale aj vnútorné monológy hl. hrdinky mali opodstatnenie. 

Prečo chcem film?
Bol by to určite zaujímavý dokument o živote v NYC.

Pocity v kocke... 
V NYC som bola na týždňovej dovolenke a rozhodne to bol zážitok. Počas čítania tejto knihy som si nostalgicky zaspomínala. Autorka veľmi pekne opisuje mentalitu, správanie ľudí, podmienky života a rôzne nebezpečenstvá veľkomesta. 

Čakala som milú jednoduchú jednohubku, pričom som knihu brala s rezervou, keďže je to prvotina sk autorky. Na začiatku sa mi aj zle čítali tie krátke sekavé vety. Ale potom sa to o dosť zlepšilo a keďže zhruba v polke to nabralo aj vážnejšie témy, čítalo sa to prakticky samo. Veľa som sa dozvedela o džentrifikácii a emigrantoch v USA. Všetky témy, s ktorými sa hl. hrdinka Elena stretávala boli súčasné, aj keď sa dej odohrával v roku 2010-2011. A že teda boli hodnotné a podnetné. Človek sa veľmi zamyslí a dozvie užitočné informácie. 

Samotná hrdinka sa nie vždy správala tak, ako by som od človeka očakávala. Napr. normálne by sa človek nemal dostať na dno svojich financií a riešiť prácu až keď klope prenajímateľ bytu na dvere :D Ale nie je to nereálne, poznám pár takých ľudí. 
Chápem tiež potrebu zavďačiť sa každému dobrou prácou ako je odbor práva. Ale len tak sa schytiť robiť niečo iné, keď už človek do niečoho vrazil kopec peňazí a času, sa mi nezdá logické. Ale samozrejme, veľakrát aj ja uvažujem, že sa vykašlem na celý marketing a pôjdem iným smerom. Takže aj toto viem pochopiť a obdivovať. Lenže ja som strachopud a neviem čo by som inak robila, čo by ma aj uživilo :D

Páčili sa mi umelci, street art, blogové články... celý Bushwick bol zaujímavý a chápem, prečo sa o ňom dá toľko písať. Žiť by som tam však nechcela. Ja nie som typ do USA. Je tam na mňa veľa odpadkov a smogu :D Autorka však naozaj zachytila detaily života tam a ak tam ešte raz pôjdem na dovolenku, určite sa budem pozerať na ulice, ľudí a umenie inak. 

Knihu odporúčam bez ohľadu na vek a pohlavie, pretože obsahuje skvelé a hodnotné myšlienky na zamyslenie a odhaľuje skutočnú tvár NYC. Myslíte si, že ho poznáte dobre z filmov, ale tie vám nepovedia to, čo táto kniha. 

100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 5 z 5 hviezdičiek



E_V_E

Komentáre